Een paar weken geleden mocht ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens optreden met een van mijn muziekcombo’s genaamd ‘Black coffee’. Naast mijn werk als mindfulness- en compassietrainer heb ik namelijk ook zingen en samen muziek maken als serieuze bezigheid. Het spande er nog even om of dat laatste optreden wel door kon gaan vanwege de coronamaatregelen, maar we hadden geluk. Het was aan het eind van de middag gepland en we konden zonder stress vanwege een vervroegde sluitingstijd onze twee sets ten gehore brengen.
Het was spannend om na bijna 2 jaar weer op het podium te staan en ‘live’ voor publiek te zingen. Ik was dan ook best nerveus. Normaal heb ik dat toch een stuk minder. Ik moest al mijn mindfulnessvaardigheden aanwenden om in het hier-en-nu te blijven en de innerlijke criticus tot zwijgen te brengen. Ik denk dat het me redelijk gelukt is.
Het is zo leuk om te merken hoe mindfulness en dagelijks mediteren zelfs ten goede komen aan zingen en muziek maken. In eerste instantie lijken het zaken die niets met elkaar te maken hebben, maar niets is minder waar. Muziek maken en zingen vergen – zeker als je ‘live’ optreedt – allereerst dat je in het hier-en-nu bent. Dat betekent, bijvoorbeeld, dat je je tijdens je performance niet moet bezig houden met wat anderen van je zullen vinden maar erop moet vertrouwen dat het goed zal gaan omdat je je zo goed als mogelijk hebt voorbereid. Je innerlijke criticus moet je dus thuislaten: geen oordelen over wie of wat dan ook tijdens het spelen en zingen, maar alle aandacht richten op wat er gebeurt van moment tot moment en daarop inspelen.
Als je opnames maakt, kun je die kritiek er altijd later nog op loslaten. Dat vraagt concentratie, alertheid en wakker zijn. Zeker als je moet improviseren. Het vereist ook loslaten van alle verwachtingen die je vooraf over het concert had of van allerlei andere verwachtingen (‘Zou hij/zij wel komen?). Je moet ook accepteren dat het gaat zoals het gaat: een beroerde ‘sound’, een koude of juist veel te warme ruimte. Het gaat erom – juist bij samen ‘live’ muziek maken – om helemaal open te staan voor de ervaring van het moment. Daarnaast moet je geduld oefenen. Geduld hebben heeft, volgens mij, veel te maken met opgeven van de ideeën die je in je hoofd hebt over hoe het moet gaan en wat er moet gebeuren tijdens het concert. Als je dat kunt, ontstaat er ruimte voor jezelf én voor je medemuzikanten voor interessante muzikale interactie.
Zelfs opnieuw beginnen moet je jezelf toestaan. Een verkeerde inzet is geen ramp: je kunt er altijd een grap over maken en opnieuw beginnen (en dat gebeurde ook, hahaha). Dat moet je durven en dat vraagt vertrouwen. Tenslotte helpt het ook om niet te streven naar perfectie of wat dan ook tijdens een optreden en in plaats daarvan in alle openheid op te merken wat er gebeurt en ruimte te geven aan wat er is en op dat moment spontaan ontstaat.
En laten vertrouwen, niet oordelen, loslaten, accepteren, geduld, eindeloos opnieuw beginnen en niet streven nou net de zeven pijlers van mindfulness zijn: zeven kenmerken van een goede basishouding om mindfulness te beoefenen. Kenmerken die elkaar overlappen en elkaar wederzijds versterken. Ze hebben bovendien betrekking op mijn dagelijkse meditatiebeoefening. Mindfulness en meditatie dragen niet alleen bij aan het verder ontwikkelen van mijn muzikale vaardigheden maar ze laten mij vooral meer genieten van muziek maken en zingen. Ik ben dus erg blij met mijn vitamine 3M: muziek, meditatie en mindfulness.