Wie ben ik

Eigenzinnig pedagoog

Jarenlang was ik, met veel plezier, onderwijzeres in zowel het reguliere – als het speciaal onderwijs. Ik was gefascineerd door de manier waarop en de omstandigheden waaronder de kinderen die ik ontmoette, opgroeiden en leerden. Ik besloot opvoedkunde te studeren. In 1984 studeerde ik aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) af als orthopedagoog. Wat ik uit die tijd meeneem is een zekere mate van eigenzinnigheid als het gaat om het kijken naar en denken over opvoeden en ontwikkelen: opvoeden lijkt een zware en – vooral – instrumentele taak geworden. Wat mij daarom momenteel het meest bezighoudt is de vraag: hoe brengen we de lichtheid weer terug in het opvoeden?

Leerarchitect

Nu ben ik – al weer jaren – werkzaam in het hoger beroepsonderwijs. Ik bouw het liefst leertrajecten voor (aankomende) professionals en ben geboeid door leren op de werkplek. Daarom ben ik in 2004 de leergang ‘Opleidingskunde’ gaan volgen bij de Foundation for Corporate Education, “een gedegen en innovatief traject voor professionals op het gebied van leer-, opleidings- en verandervraagstukken in arbeidsorganisaties en scholen”. Dat versterkte enerzijds mijn passie voor (de psychologie én de pedagogiek van het) leren en ontwikkelen en stimuleerde anderzijds mijn eigen ontwikkeling, kennis en ervaring op dat gebied. Nog steeds weet ik mij gevoed door de rijke ervaringen uit deze periode, onder meer via de intervisiegroep die ik aan deze opleiding heb overgehouden.

Mindfulnesstrainer

Ik blijf graag zoeken naar zoveel mogelijk verbinding tussen mijn werkzaamheden op het gebied van leren en ontwikkelen en die als mindfulnesstrainer. Leren vereist aandacht evenals opvoeden. Dus vormen aandacht en opmerkzaamheid voor mij de rode draad in alles wat ik doe. Of ik nu mindfulnesstrainingen geef, leertrajecten ontwerp of met studenten werk: het zijn alle terreinen waarop ik graag oefen in mindful leven. Nu ik niet meer hoef te werken om mijn geld te verdienen, merk ik des te meer hoe moeilijk dat mindful leven is als je werkt.