Leren en ontwikkelen

“What you do, when you don’t know what to do”

Mijn grootste passie is leren. Leren in de meest brede zin van het woord. Over leren bestaan veel opvattingen. Een opvatting die mij erg aanspreekt is die van Guy Claxton.

Leren is “what you do, when you don’t know what to do. Learning to learn, or the development of learning power, is getting better at knowing when, how and what to do when you don’t know what to do” (Claxton, 1999; p. 11). In deze visie zie ik ook duidelijk een verbinding met mijn andere passie: mindfulness. Opmerkzaam zijn is, in mijn ogen, een basis voor leren in en aan en voor het leven.

Ontwerpen en bouwen

Ik bouw graag mee aan leertrajecten. In het verleden heb ik dat ook gedaan in internationale contexten. Of dat nu was bij de Roma in Slowakije, in een Kaap-verdiaans getto in Lissabon of op een vuilnisbelt in Manilla, overal wilden mensen leren en samen werken aan manieren om te leren. Vooral het ontwerpen en het ontwikkelen ervan hebben mijn interesse, of het nu gaat om de gezinsomgeving, schoolse contexten of leren op de werkplek. Mijn uitgangspunten daarbij zijn:

  • Het ontwerpproces is onderdeel van het leerproces. Daarom ontwerp ik het liefst samen met mensen voor wie het traject bestemd is.
  • De sterke punten, dromen en ambities van de lerenden vormen het uitgangspunt van het ontwerp voor een succesvol leertraject.
  • De werkplek is de meest krachtige leeromgeving omdat daar leren en werken op een betekenisvolle en zinvolle manier met elkaar worden verbonden.